Open zijn: een Rotterdamse kernwaarde in de praktijk

Oprecht transparant zijn. Dat is bij ons een voorwaarde om samen met onze collega's en opdrachtgevers te kunnen groeien. Wij willen dat iedereen succesvol onderneemt en dat de FRMWRK’ers zich ontwikkelen. Om die wil naar resultaat te vertalen zijn vier ingrediënten nodig:

  • ambitie;
  • groei;
  • vertrouwen;
  • en.. openheid.

Dat laatste zien we hier als een belangrijke waarde binnen onze organisatie. Onze definitie van open luidt dan ook als volgt:

“Wij durven open te zijn naar jou en onze opdrachtgevers. Dit doen we door alles met elkaar te delen, ieder zijn mening te respecteren en goed naar elkaar te luisteren. We nemen geen blad voor de mond maar hebben wel respect voor elkaar. We komen samen tot oplossingen en besluiten door de juiste verwachtingen te scheppen richting onszelf en onze opdrachtgevers.”

Out in the open

Regel nummer één: iedereen is erbij. Wanneer wij onze maandelijkse FRMWRK update hebben, delen we onze successen, verhalen, onze concrete plannen en financiële resultaten. Omdat iedereen eraan bijdraagt en FRMWRK er voor iedereen is. Open vertellen over alles wat het kantoor bezighoudt is in eerste instantie best spannend. Wij merken echter dat het zorgt voor een groei in betrokkenheid. Als teamlid weet je wat er gebeurt, voel je betrokkenheid en zie je waartoe jouw acties en input leiden. Voor die resultaten ontstaan erkenning en waardering wanneer we samen stilstaan bij elkaars prestaties en leringen.

De keerzijde van open zijn

Hoe cru dit ook klinkt: met open zijn moet je ook oppassen. Zomaar vertellen over je plannen en ambities creëert naast openheid namelijk ook nog iets anders: verwachtingen.

En daar kunnen zowel zender als ontvanger zich lelijk in vergissen.

Open zijn is de standaard, maar moet wel goed doordacht zijn. Vooral wanneer je communiceert over de mindere dingen. Denk bijvoorbeeld aan tegenvallende resultaten of het stoppen van bepaalde projecten. Wanneer je het nieuws communiceert ‘as it is’, geef je medewerkers de ruimte om het naar eigen idee te interpreteren. Niks mis mee, maar een goede uitleg is essentieel. Je voorkomt ermee dat onrust groeit en bevordert begrip en acceptatie.

Open zijn is geen cliché

Open zijn is nog lang niet in ieder bedrijf de standaard. Men claimt in de regel weliswaar open te zijn, maar die openheid is niet altijd oprecht. Net zoals ik heb jij het vermogen om daar direct doorheen te prikken. Je ziet het, je voelt het en je vindt er wat van.

Open zijn is een keuze. Het hoort misschien wel een beetje bij 010; zeggen hoe het zit en waar het op staat. We zijn er in ieder geval trots op, net als op onze Rotterdamse genen.

Meer weten over onze kernwaardes?

Neem dan eens contact op met:
Thomas
Managing Partner
010 8200 328
In vier stappen werken aan jouw ambitie?

Vraag gratis onze whitepaper aan!

Download nu