Bronnen, externe sites, partner sites, onbedoelde uitgangen en/of verdwaalde linkjes die bezoekers wegleiden van jouw website. Uitgaande kliks wil je zoveel mogelijk beperken (of juist promoten). Welke reden je ook hebt, het is belangrijk om deze kliks te meten en in kaart te brengen.
Zo is het handig om te weten naar welke URL de bezoeker gaat als hij de website verlaat, op welke pagina deze link staat en hoe vaak de bezoeker deze uitstap maakt.
En uitgaande kliks meten via Google Tagmanager is heel eenvoudig. Je vangt de uitgaande kliks, de URL en pagina snel en eenvoudig af in een event.
Hoe meet je uitgaande kliks meten via Google Tagmanager? Wij leggen het je stap voor stap uit in onderstaande tutorial.
Stap 1 - Ingebouwde variabelen aanzetten
Om de URL af te vangen maken we gebruik van de variabele “Click URL”. Deze variabele is ingebouwd in Google Tagmanager, maar je moet deze wel aanzetten. Dit doe je heel eenvoudig door naar de Variabelen pagina te gaan en de “Click URL” variabele aan te zetten.
Stap 2 - Trigger aanmaken
Na het aanzetten van de ingebouwde variabelen in Google Tagmanager is het tijd voor het aanmaken van de trigger voor de uitgaande click. Dit doen we doormiddel van een Click listener aan te maken.
- Ga naar triggers en klik op “Nieuw”
- Klik op de titel en hernoem de trigger naar: Uitgaande Links
- Selecteer bij ”Gebeurtenis” de mogelijkheid “Klik”
- Selecteer bij “Trigger configureren” bij doelen “Alleen Links” en ontvink de opties “Wachten op tags” en “Validatie controleren”
- Bij “Activeren ingeschakeld” kies je voor “Sommige klikken” en daar vul je zet je het als volgt op:
Click URL Komt niet overeen met RegEx (hoofdlettergebruik negeren) .*Jouwwebsitenaam.* (Let op de “.*” voor en achter de websitenaam, dit is voor het uitsluiten van interne links)
Stap 3 - De tag aanmaken
Nu de ingebouwde variabelen werken en de trigger is aangemaakt, kunnen we de tag aanmaken die het event naar Google Analytics schiet. Dit doen we als volgt:
- Maak hiervoor een nieuwe Tag aan, geef deze de naam: GA – Uitgaande kliks
- Selecteer de juiste Google Analytics (Universal of Klassieke)
- Vul de juiste Webproperty-ID in. (In ons screenshot zie je dit als Variabele {{GA}} staan)
- Zet het trackingtype op Gebeurtenis
- Vul bij Categorie in: UitgaandeKliks
- Bij Actie selecteer je met de Variabele selecter << plaatje >> de variabele {{Click URL}}
- Bij Label selecteer je met de Variabele selecter << plaatje >> de variabele {{Page URL}}
- Bij “Activeren ingeschakeld” kies je “Klik” en daarna de in Stap 2 aangemaakte trigger “Uitgaande Links”
- Sla de Tag nu op.
Stap 4 - testen
Zoals met elke aanpassing die je doet in Google Tagmanager, is het van belang dat je dit ook test. Aangezien de preview van Google Tagmanager alleen werkt op de website waar de container staat, zal deze dan ook niet zichtbaar zijn als je een link aanklikt die naar een externe website gaat zonder een ander tabblad te openen. Zorg er voor dat de link die je gebruikt om te testen een target=”_blank” heeft.
Stap 5 - Publiceren
Als alles goed is ingevoerd, zal de test succesvol zijn! Tijd om de nieuwe container te publiceren.
Stap 6 - Uitlezen uitgaande kliks
De uitgaande clicks vind je nu in Google Analytics onder Gebeurtenissen. Waarbij de Gebeurtenis Actie de URL is waar de bezoeker naar toe gaat en het Label de URL van de pagina waar de bezoeker de uitgaande klik heeft aangeklikt.
Op deze manier kun je snel en eenvoudig de uitgaande kliks meten met Google Tagmanager!
Succes en 'Happy Tagging'!
Nog geen Google Tagmanager of Google Analytics ? Neem dan snel een kijkje op de betreffende websites.