Blog overzicht

Yandex lek, wat kunnen we er van leren?

Wat we kunnen leren van de broncode van Yandex, de Russische Google. Gaat deze informatie invloed hebben op hoe we omgaan met SEO?

Bijgewerkt:

February 8, 2023

Contents

Afgelopen week was een memorabele week voor de SEO community. De source code van Yandex is namelijk gelekt, naar het schijnt door een ontevreden oud medewerker. Voor degenen die niet weten wat Yandex is, dat is de Russische Google. Groot nieuws omdat er nu voor het eerst hele duidelijke ranking factors van een zoekmachine bekend zijn geworden. 

Ranking factoren

Eerst even wat achtergrond informatie. Niemand kent de ranking factoren van Google precies. Elk bedrijf of persoon die deze claim maakt, moet een rode vlag voor je zijn. Wat SEO’s wel weten zijn slechts de volgende zaken:

Natuurlijk overdrijf ik nu een beetje, maar dat is wel wat het in de basis is. We tasten allemaal in het duister over wat er nu precies belangrijk is. Zelf heb ik maar 1 duidelijke strategie als het om SEO gaat: Bied meerwaarde aan je klant/bezoeker. Zo simpel kan het soms zijn!

Maar nu kennen we alle ranking factoren?

Met de lek van Yandex hebben we geleerd dat er maar liefst 1922 ranking factoren in het algoritme van Yandex zitten. Het enige dat we nu moeten doen is je website optimaliseren voor die 1922 punten en je staat gegarandeerd bovenaan. Hoppa, Google uitgespeeld!

Maak deze denkfout niet!

Als het echt zo simpel zou zijn, zou iedereen morgen op 1 staan en dat gaat natuurlijk niet. En ik zou geen baan meer hebben, maar dat even terzijde. Maar waarom is dit lek dan zulk groot nieuws als we er niks aan hebben? Allereerst, Yandex is geen Google. Net zoals Pepsi geen Coca Cola is en niet elk online marketing bureau FRMWRK is. Het lijkt op elkaar, maar het verschilt natuurlijk ook op veel vlakken van elkaar. 

Verder was daar de officiële lezing van Yandex het volgende:

 “De gepubliceerde fragmenten zijn inderdaad afkomstig uit onze interne repository, een tool die de ontwikkelaars van het bedrijf gebruiken om met de code te werken. Tegelijkertijd komt de inhoud van het archief overeen met de verouderde versie van de repository - deze verschilt van de huidige versie die door onze services wordt gebruikt.”

Oftewel, het is een ouder algoritme dat de developers gebruikt hebben om dingen te testen. 

Welke factoren zitten er dan in?

Natuurlijk willen we weten welke ranking factoren dan samen het algoritme bepaalde. We moeten eerst tot de conclusie komen dat bijna ⅔ van de 1922 factoren niet gebruikt wordt of verouderd is. Dat scheelt, dan hoeven we er nog maar op ruim 600 factoren te focussen. 

Enkele voorbeelden die hetzelfde zijn als bij Google:

  • Your Money of Your Life websites hebben eigen specifieke ranking factoren
  • Backlinks van domeinen met een hoge autoriteit is goed voor je rankings
  • 4xx errors hebben invloed op je rankings
  • De URL is belangrijk. Geen cijfers, hoofdletters of teveel slashes
  • Kwaliteit van de hosting

Tot zover niets nieuws onder de zon. Een van de meest opvallende zaken is mijns inziens dat meta keywords nog een ranking factor (zouden) zijn. Hallo 2010!

Conclusie:

Het datalek is eigenlijk vooral leuk geweest voor de SEO nerds onder ons. Er zijn weinig nieuwe inzichten uit te halen. Of laat ik het anders zeggen: als je hierdoor je huidige SEO strategie gaat aanpassen, heb je daarvoor op een verkeerd spoor gezeten. 

Nog eenmaal als afsluiter. SEO is meerwaarde bieden aan je bezoeker, met content voor mensen door mensen. En oké vooruit, een vleugje (technische) kennis van je SEO-specialist! 

Blog Categorieën

Leandro Golverdingen
SEO Specialist

Ken jij ons team al? Check hier al onze specialisten!

FRMWRK Podcast

Op Weg Naar 20 Miljoen is onze e-commerce podcast waarin je leert betere beslissingen te maken in jouw online groei.

Podcast
Ondernemen
HRMWRK
Webshop Ontwikkeling
Online Marketing
ROI Strategie